TECHNIEK-TRAINING NATURAL- & evt. BAREFOOT RUNNING
Natural Running, Barefoot Running, Oerlopen, ……. Wat is dat nu eigenlijk en waarom doen mensen dat? Op blote voeten, van die rare teenschoen die ze dan ook nog eens 5fingers noemen of andere minimalistische schoenen.

Het is maar welke naam je het beestje geeft. Het gaat erom dat je weer terug gaat naar de basis en je lichaam gebruikt zoals het ontworpen is. Je lichaam is namelijk uitgerust met 5 perfecte schokdempers en twee super inventieve onderdelen, je voeten. Door optimaal gebruik te maken van die schokdempers, de zwaartekracht en zoveel als mogelijk ontspanning te creëren in je lijf ben je als mens uitstekend in staat je uren voort te beweging. Waarbij je voeten je voeren over ondergronden die je continu FeeTback geven over de houding die je lichaam het beste aan kan nemen. Wist je dat jij toen je net begon met lopen het liefste ging rennen en dat deed je op een hele natuurlijke manier. De meeste mensen leren dat helaas af zodra ze op stevige stappers gaan lopen en instructies krijgen van hun omgeving over hoe ze het beste zouden kunnen lopen.

Die natuurlijk manier van lopen leer je in de techniektraining die bestaat uit 4 lessen. Je wordt als het ware gereset. Dat doe je zelf en daarvoor krijg je allemaal tools aangereikt om te kunnen checken of je het goed doet. Je leert wandelen, rennen, sneller rennen, langzamer rennen, stijgen en dalen en heel belangrijk het toepassen van een bewuste en ontspannen ademhaling. Je leert je voeten sterker maken want die zijn een beetje zwak geworden door het dragen van schoenen. En je leert vooral genieten van het bewegen.

Hardlopen bestaat uit twee onderdelen; techniek en vermogen. Over het algemeen wordt er bij trainingen voor het grootste gedeelte aandacht besteed aan vermogen. Bij de training van FeeTback-Amsterdam is dat voor 90% aan techniek. Voor het opbouwen van vermogen krijg je een schema voor 3 maanden, je wordt daarin begeleid en leert je eigen tempo en afstand te bepalen.
Meer informatie over de inhoud van de lessen ontvang je op verzoek via de mail.

De menselijke voet is prachtig vormgegeven en daar kun je natuurlijk van mening over verschillen. Dus laten we het anders zeggen, er is heel goed nagedacht over de vorm en functionaliteit van de voet. De voorkant, de midvoet en de tenen, zijn heel erg belangrijk voor onze stabiliteit. Ga maar eens rechtop staan op je blote voeten en wiebel met je lichaam heen en weer. Wat gebeurt er allemaal in je voorvoet. Het gekke is dat we deze meestal opsluiten in schoen en bij de tenen het contact met de aarde verliezen. Weg stabiliteit. Dan nog maar te zwijgen over alle zenuwen in onze voeten, die bekneld raken in schoenen. Alle meridianen die in contact staan met ons lichaam. Geef ze de ruimte en vrijheid zodat je goed kan aarden, de hele dag een voetmassage krijgt en je metabolisme een handje helpt. En wie last heeft van koude voeten zal merken dat je de doorbloeding verbetert en heerlijke warme voeten krijgt.
Informatie over proneren lees je in dit artikel: Proneren en over de huid en voetverzorging lees: Voetverzorging

Op blote voeten bewegen is niet voor iedereen een optie en dat hoeft ook niet want er zijn diverse zero-drop schoenen op de markt zijn. Eigenlijk een dun laagje die bescherming biedt. Het zijn schoenen met een flexibele zool (je kan ze oprollen), geen hiel verhoging en ruimte voor je tenen. Ruim en wijd van voren, smal bij de hak. Waarin je kan lopen en rennen zoals je ooit ontworpen bent. Kijk eens om je heen naar kindjes die net gaan rennen. Zij landen op hun midvoet, buigen de knieën, draaien de heupjes, swingen met hun armpjes etc. Helaas leren we dat af zodra we op schoen moeten leren lopen. Dan gaan we iets onnatuurlijks doen. We plaatsen eerst onze hak, strekken de knieën en creëeren elke keer een schokmoment door ons lichaam. Zonde eigenlijk maar op schoenen met een drop (een verhoging in de hak) kunnen we bijna niet anders.
Kijk voor heel veel interessante informatie ook zeker op Goedvoets.com.

LOCATIE EN AANTAL DEELNEMERS
De techniektraining start bij minimaal 2 deelnemers en er wordt aan maximaal 6 deelnemers les gegeven (kosten 75,- incl). De training wordt meestal gegeven vanuit De klimmuur Centraal aan de Dijksgracht 2 te Amsterdam maar kan ook ergens anders gegeven worden. Bij nieuws staan de momenten dat er weer een nieuwe training start en de data van alle lessen. Mocht je een les niet kunnen volgen dan is dat geen probleem. Daar vinden we een geschikte oplossing voor. Mocht er voor jou geen geschikte datum bij staan dan kan je altijd een voorstel mailen voor een bepaalde dag en tijdstip. Er zijn vast en zeker meer deelnemers te vinden voor dat moment.

De kennismakingsclinic wordt op diverse locaties gegeven in overleg met de aanvrager. Deze duurt circa 1,5 uur. De deelnemers kunnen gebruik maken van minimalistische schoenen tijdens de clinic. De kosten zijn 150,- excl. btw. Reiskosten worden in overleg in rekening gebracht afhankelijk waar de clinic gegeven wordt. De kennismakingsclinic is al meerdere malen gegeven bij o.a. De Atletiekunie, diverse winkels, studenten etc.

ADEMHALING, SPORTRUSTEN, SOUPLESSEMETHODE EN VOEDING
Door Ruth haar ervaring en diverse trainingen die zij heeft gevolgd kan ze jou individueel begeleiden bij:

            • Verbeteren van je ademhaling, mocht dit heel specifiek worden dan verwijst je naar Stans van der Poel, Koen de Jong of Nico van Breggen.
            • Behalen van een doel in 100 dagen via de Sportrusten methodiek, daarbij wordt gebruik gemaakt van een prachtig pakket met interessante boeken en andere hulpmiddelen. Meer informatie over Sportrusten en ademhaling zie Sportrusten.nl en meld je aan voor de nieuwsbrief, krijg je geen spijt van!
            • Trainen volgens de souplessemethode en het maken van een opbouw-, trainingsschema.
            • Maken van de juiste keuze van voeding tijdens je training.

Inspirerende documentaires, onderzoeken en filmpjes.
Er zijn ontzettend veel interessante onderzoeken gedaan naar het effect van Natural- en Barefootrunning o.a. door Daniel Lieberman. Tevens zijn er op You Tube vele inspirerende filmpjes met een goed uitleg te vinden zoals van Dr. Mark Cucuzella. Hieronder een paar weergegeven. Ga vooral zelf heel veel onderzoeken, bekijken, lezen en ervaren. Makkelijk wordt het niet maar leuker en beter vast en zeker.